Buurtzorg

Buurtzorg: Een Nieuwe Standaard in Thuiszorg

In de wereld van de gezondheidszorg is het essentieel om de menselijkheid nooit uit het oog te verliezen, vooral wanneer het gaat om thuiszorg. Buurtzorg is een organisatie die deze waarde hoog in het vaandel heeft staan. Met een innovatieve aanpak die gericht is op persoonlijke en professionele zorg, zet Buurtzorg een nieuwe standaard voor hoe thuiszorg verleend kan worden. In deze review duiken we dieper in de filosofie, werkwijze en impact van Buurtzorg.

De Filosofie van Buurtzorg

Buurtzorg is geen gewone thuiszorgorganisatie. Het uitgangspunt van Buurtzorg is dat goede zorg begint bij een professionele en toegewijde belangstelling voor de persoonlijke situatie van de cliënt. Het team speelt snel in op zorgvragen, zoekt samen met de cliënt naar oplossingen en voorkomt grotere problemen. Dit alles is gericht op het behouden van de eigen regie van de cliënt, waardoor er een gevoel van autonomie en waardigheid blijft bestaan.

Werkwijze en Waarom Het Verschil Maakt

Bij Buurtzorg werkt men met kleine teams die bestaan uit wijkverpleegkundigen en wijkziekenverzorgenden. Deze teams zijn verantwoordelijk voor het volledige zorgproces van hun cliënten, van intake tot nazorg. Deze aanpak zorgt ervoor dat cliënten altijd dezelfde gezichten zien, wat niet alleen vertrouwen en veiligheid creëert, maar ook efficiënte en effectieve zorg mogelijk maakt.

Een ander kenmerk van Buurtzorg is de zelfsturende aard van de teams. Werknemers hebben meer zeggenschap en verantwoordelijkheid over hoe zij hun werk uitvoeren. Dit leidt tot een meer gemotiveerde en betrokken werkomgeving, waarin zorgprofessionals echt iets kunnen toevoegen aan het leven van hun cliënten.

Impact op de Zorgsector

Buurtzorg heeft niet alleen invloed op haar eigen cliënten en medewerkers, maar heeft ook een bredere impact op de zorgsector in Nederland en daarbuiten. Het model van zelfsturende teams en mensgerichte zorg wordt steeds vaker gezien als een voorbeeld van hoe zorg efficiënter en menselijker kan worden georganiseerd.

De organisatie is diverse malen beloond met awards voor haar innovatieve aanpak en wordt vaak genoemd als een case study in management- en gezondheidszorgopleidingen. Buurtzorg heeft ook aangetoond dat deze aanpak financieel levensvatbaar is, wat vaak een zorg is als het gaat om innovaties in de zorgsector.

Persoonlijke Ervaringen en Waarderingen

Cliënten van Buurtzorg hebben de mogelijkheid om hun ervaringen te delen op platforms zoals Zorgkaart Nederland. Hier wordt Buurtzorg vaak geprezen voor de persoonlijke aandacht en de kwaliteit van de zorg die ze ontvangen. De waarderingen laten zien dat mensen zich gehoord en gezien voelen, wat een directe weerspiegeling is van de filosofie van Buurtzorg.

Werken bij Buurtzorg

Voor professionals in de zorgsector biedt Buurtzorg een unieke werkomgeving. Met de focus op menselijkheid boven bureaucratie, hebben medewerkers de vrijheid om hun werk op een manier uit te voeren die echt een verschil maakt. Dit geeft hen niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk voldoening. Buurtzorg trekt daarom vaak zorgverleners aan die op zoek zijn naar meer betekenisvolle werkervaringen en die zich willen onttrekken aan de strakke regels en procedures die vaak in de zorgsector gelden.

Conclusie: Een Inspirerend Voorbeeld

Buurtzorg zet zich in voor een betere zorgervaring, zowel voor cliënten als zorgprofessionals. De focus op kleine, zelfsturende teams en de persoonlijke betrokkenheid bij iedere cliënt zorgen voor een model dat niet alleen effectief maar ook inspirerend is. Terwijl de zorgsector wereldwijd voor uitdagingen staat, biedt Buurtzorg een werkbaar alternatief dat de menselijke factor niet uit het oog verliest.

Het succes van Buurtzorg laat zien dat wanneer zorgprofessionals de ruimte krijgen om hun werk naar eigen inzicht in te richten, niet alleen de zorg verbetert, maar ook de tevredenheid van cliënten en werknemers toeneemt. De organisatie blijft zich innoveren en ontwikkelen, en vormt daarmee een robuust model voor de toekomst van thuiszorg.


Buurtzorg Reviews

    Angst voor/door buurtzorg

    Vanaf begin heb ik duidelijk mijn ziekte benoemd bij buurtzorg. Maar er waren meerdere malen dat de medewerkster mij daar desondanks ruw en pijnlijk behandelde.
    Hierdoor heb ik noodgedwongen aangegeven geen zorg meer van haar te willen. Buurtzorg heeft gezegd dat ze met kleine teams werken en dat als deze (verpleegkundige)ingepland wordt, dat het dan betekent dat ik geen zorg zal krijgen. De zorgplicht wordt hierdoor door buurtzorg verkwanseld (en dat is het gevolg van het beleid om met kleine teams te werken).
    Vervolgens kwam een andere verpleegkundige mij onterecht verwijten, waarbij zij mijn woorden met opzet anders bleef uitleggen, ondanks dat ik duidelijk uitgelegd had wat mijn (geschreven) woorden betekenen. Daarna heb ik aangegeven dat ik niet meer wil dan de nodige verpleegkundige taken. Maar een volgende keer werd het een hele discussie met haar , dat ik met mijn geschreven woorden moest voldoen aan een door haar zelf verzonnen criterium, van haar en daarnaast kreeg ik nog meer verwijten naar me toe van haar. Ik vroeg haar wat ze hier kwam doen (omdat ik aangegeven had alleen de nodige verpleegkundige taken als zorg te willen), toen is ze madat ze de deur hard dicht gooide zonder antwoord te geven en zonder zorg verleend te hebben vertrokken.
    Vervolgens bleek men mij als agressief en lastig te hebben afgeschilderd in de rapportage.
    Waarna de zorg zogenaamd alleen nog door 2 dames gedaan mocht worden notabene ivm met hun veiligheid.
    In feite met hun portemonnee.
    Aangezien zij zonder discussie nog geen 10 minuten binnen zijn,maar wel 2 uur declareren.
    Na dit gemeld te hebben bleek men nog een stapje verder te gaan.
    En heeft mijn huis arts ook met.valse raportages valselijk geïnformeerd over mij en over mijn zogenaamde geestelijke toestand.
    Geen woord over de niet geleverde zorg en of klachten aan en van mij als patiënt.
    Er is totaal geen empathie, puur een doorzichtig verdienmodel. Ik moest al een handtekening zetten toen er nog geen zorgplan was. Totaal onduidelijk hoeveel uur ze voor mij zouden declareren " Maar ik kreeg krap 20 minuten per dag . En dan nog moest ik dagelijks onderhandelen : haren wassen aan de wasbak inplaats van douchen of nog de sokken aantrekken die nog gepakt moeten worden wat ook tijd kost. En dan doen ze ook nog een stagiaire begeleiden in die tien minuten waarbij er meer tijd naar de stagiaire ging dan naar mij als client.
    Kreeg vervolgens ook nog Niet correcte adviezen over het vocht in mijn been ( bron = het ziekenhuis)
    Geen AVG verklaring te zien. Wat doen ze met de gegevens van mij als client in hun raportages onderling en hun contactpersonen.
    Geen mogelijkheid of aanbod voor een andere zorg instantie.
    En geen onafhankelijke klachtenfunctionaris.
    Of vertrouwenspersonen.
    De slager keurt zijn eigen vlees.
    En beend elke winst mogelijkheid uit.
    Ten koste van de zorg en de client.

    Sterke punten
    Contract binnen halen

    Zwakke punten
    Geen juiste zorg fout personeel en een slechte bedrijfsvoering
    Geen onafhankelijke klachten procedure. Geen oog of oor voor de zorg van de patient hebben.

    Foute bejegening discriminatie

    Vanaf begin heb ik duidelijk mijn ziekte benoemd bij buurtzorg centrum Zwolle. Maar er waren meerdere verpleegkundigen die me desondanks ruw en pijnlijk behandelden. Ik heb wederom aangegeven dat ik door die ziekte erg gevoelige benen en voeten heb. Maar desondanks waren er twee verpleegkundigen die door gingen met ruw en pijnlijk behandelen. Tenslotte heb ik bij beide direct grens aangegeven dat het pijn deed. En uiteindelijk was er 1 verpleegkundige die desondanks door ging en heb ik noodgedwongen aangegeven geen zorg meer van haar te willen. Buurtzorg heeft gezegd dat ze met kleine teams werken en dat als deze verpleegkundige ingepland wordt, dat het dan betekent dat ik geen zorg zal krijgen. De zorgplicht wordt hierdoor door buurtzorg verkwanseld (en dat is het gevolg van het beleid om met kleine teams te werken).
    Vervolgens kwam een andere verpleegkundige mij onterecht verwijten, waarbij zij mijn woorden met opzet anders bleef uitleggen, ondanks dat ik duidelijk uitgelegd had wat mijn (geschreven) woorden betekenen. Daarna heb ik aangegeven dat ik niet meer wil dan de nodige verpleegkundige taken. Maar een volgende keer werd het een hele discussie met haar dat mijn geschreven woorden moesten voldoen aan een door haar zelf verzonnen criterium van haar en kreeg ik nog meer verwijten naar me toe van haar. Ik vroeg haar wat ze hier kwam doen (omdat ik aangegeven had alleen de nodige verpleegkundige taken als zorg te willen), maar toen is ze zonder antwoord en zorg vertrokken.
    Vanochtend kwam ze voor de derde keer en opnieuw met verwijten. Ik vroeg haar of die verwijten een onderdeel is van haar takenpakket als verpleegkundige, maar ze gaf wederom geen antwoord en liep weg zonder antwoord te geven. Net voordat ze de deur uitliep zei ze "en dan ben je nog wel gelovig". Ik vond het vreemd, omdat ik nooit gezegd heb dat ik gelovig ben. En ook al zou ik dat zijn, dan is dit wel een bizarre discriminerende opmerking en overtreding van de grondwet (artikel 1: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan"). Vervolgens is ze zonder zorg en antwoord vertrokken.
    Door deze ervaringen kan ik niet meer dan 1 ster beoordeling geven, alhoewel ik dat nog liever nog lager zou willen beoordelen. Het is een schandelijke vertoning om zo behandeld te worden,

    Genaaid waar je bij staat

    1 jaar keihard gewerkt.
    En dan krijg je een eindafrekening wat om te huilen is.! Klopt helemaal niks van.
    Eindejaarsuitkerijg kon ik ook naar zwaaien.
    Of ter weg ga er niet werken.

    Kennismakingsgesprek

    Het betreft een vrijblijvend kennismakingsgesprek voor te leveren ADL zorg in Amnsterdam Centrum, waarbij de volgende punten aan de orde kwamen:

    Buurtzorg vroeg euro 80 (!) per uur.
    Bleek tijdens het gesprek
    - geen kennis te hebben m.b.t. ZVW versus WLZ
    - geen kennis te hebben over PGB, Modulair pakket of blokzorg.
    Kon slechts twee contactmomenten per week van 2uur leveren voor douchen en aankleden, maar
    accepteert tegelijkertijd geen andere zorgverleners/instellingen als zij (deze twee uur) zorg op zich nemen.
    Zal voor de te leveren twee uur drie uur in rekening brengen, waarvan 1 uur administratie.
    Wilde dit vrijblijvende kennismakingsgesprek in rekening brengen.
    Was tijdens het gesprek indiscreet over vorige bewoner van onderhavige rolstoelgeschikte woning.

    Datum van ervaring: 20 september 2023

    Sterke punten
    Geen

    Zwakke punten
    Niet klantgericht en inhalig, want euro 80 per uur is het tarief van een vervangende huisarts en ver boven de dor de overheid gestelde norm.

    Slechte/geen zorg bij lekken s

    Mijn broer Jan heeft een Stomma , ( na kanker aan zijn dikke darm) . Deze moest meerdere keren per week schoongemaakt en verwisseld worden .. op een dag lekte deze , dus belde mijn moeder , waar mijn broer inwoont . Met de Buurtzorg regio Helmond . Krijgt ze een vrouw aan de telefoon ( Sabrina uit Aarle-Rixtel) . Hieraan legt mijn ma uit dat de stomma lekte .. daarop zegt deze dame dat ze nog in bed ligt en mijn ma maar over een uur terug moet bellen .. andere klacht, dat ze een meisje . Maximaal 20jaar sturen . Die niet eens wist hoe de stoma gezet moest worden . Dat is toen zo gebotst met mijn moeder . Dat Buurtzorg niet meer komt ... dat willen wij niet eens meer ... leer u personeel eens netter met PATIËNTEN ( u noemt het cliënten) om te gaan . Mijn broer is geen cliënt/ mijn broer is een verstandelijk beperkte patiënt... mvg Mario Haazen

    Sterke punten
    Geen

    Zwakke punten
    Gedrag van u personeel

    Zeer ontevreden team Tynaarlo

    Onze ervaring zijn niet echt positief. Ik kan legio voorbeelden geven. Wat ik het meest stuitend vond was dat er een medewerker was genaamd Tony die ronduit onbeschoft was tegen ons en tegen mijn blinde vader. Had aangegeven dat wij haar niet meer bij mijn vader wilde hebben. Maar wat gebeurt? De dames houden elkaar de hand boven het hoofd. Dus deze onaangename vrouw bleef dus komen. En zo waren er nog een paar. Waaronder Sharon. Gelukkig waren er ook een paar aardige. Na heel veel onaangename situaties ( ik ben zelf verpleegkundige) zijn we overgestapt naar Icare nadat de BZ had aangeven de zorg binnen een week te stoppen,
    Uiteindelijk waren we dolgelukkig met team Icare. Wat een super communicatie naar ons en mijn vader. Helaas zou de bezem eens goed door dit team gehaald moeten worden en leren open te staan voor feedback want dat blijft moeilijk. Mijn vader is nu overleden maar de naam Buurtzorg? Never no way!

    Sterke punten
    Een paar medewerkers die empatisch waren.

    Zwakke punten
    Teveel om op te noemen.

    Stress voor elk bezoek van de

    Ik herken zeer veel van de opmerkingen hiervoor : geen empathie, totaal ondoorzichtig verdienmodel. Il moest al een handtekening zetten toen er nog geen zorgplan was. Totaal onduidelijk hoeveel uur ze voor mij declareren " dat regelt Almelo". Maar ik kreeg krap een half uur per dag direct na mijn nieuwe heup. En dan moest ik dagelijks onderhandelen : haren wassen aan de wasbak of nog de sokken aantrekken die nog gepakt moesten worden. En dan ook nog een stagiaire begeleiden in dat halve uur waarbij er meer tijd naar de stagiaire ging dan naar mij als client.
    NNiet correcte adviezen over het vocht in mijn been ( bron = het ziekenhuis)
    Geen AVG verklaring gezien. Wat doen ze met de gegevens van de contactpersonen ?
    Elke keer stress als ze kwamen. Ben ermee gestopt na 1 week om van die ellende af te zijn.

    Sterke punten
    Dat ze een contract met mijn ziekenhuis in de wacht gesleept hebben. Helaas. Ik had een andere voorkeur opgegeven.

    Zwakke punten
    Ondoorzichtig verdienmodel, riekt naar winstbejag.
    Niet open staan voor feedback
    Hoezo de client centraal ? Dat gevoel had ik niet.
    Heb ervaring met 2 andere aanbieders en dat was volstrekt anders & beter
    Niet prettig in de omgang. Ik voel me in mijn kwetsbare situatie niet respectvol , zorgzaam behandeld. De competenties afstemmen met de client, empathie, luisteren en ook deskundigheid ontbreken.
    Ik vind dat de autoriteit persoonsgegevens eens een onderzoek moet doen. De AVG regels worden niet gehandhaafd

    Het kan beter bij buurtzorg

    Om te beginnen, is het jammer dat mensen die hun slechte ervaring(en)over Buurtzorg delen, als mopperen wordt gezien.
    Mensen zijn ontevreden en willen graag hun mening delen.
    Ik heb 1 jaar bij Buurtzorg gewerkt, een hoop meegemaakt, gezien en ervaren. Als je iets wat niet positief is wil delen, wordt je in een hoek geduwd of als niet collegiaal beschouwd. Dit was 1 van de redenen waardoor ik heb besloten om bij Buurtzorg weg te gaan en omdat er geen vertrouwings persoon is.
    De slechte ervaringen, wil niet zeggen dat het overal gebeurd. De teams waar het goed gaat, hou het zo want in andere teams gebeurd er genoeg vervelende dingen.
    De tijd dat ik bij Buurtzorg heb gewerkt, heb ik als leuk en leerzaam ervaren samen met sommige van de clienten.
    Sommige collega's doen geloven dat ze als team functioneren maar helaas is het ver van zoeken.
    Meestal wordt een of meerdere collega's met hoge functies gesproken over beslissingen die genomen moeten worden. Sommige van die collega's gedragen zich als oprichter van Buurtzorg.
    Diegene die het rooster maakt, houdt geen rekening met diensten zoals avond/nacht en gelijk de volgende dag dagdienst. Hun gaan ervan uit, dat er niet of weinig in de nacht gebeld wordt waardoor je zonder enkel probleem de volgende ochtend, dagdienst kan werken. Wanneer je erover wil praten, wordt je als niet collegiaal beschouwt en zeurpiet.
    Er is geen vertrouwings persoon, maar een regio coach. In de meeste gevallen, heeft diegene geen verstand van hoe omgaan met conflicten en luistert naar diegene met hoge functies in de team.
    Salaris is slecht. Je bent vaak heen en weer maar krijgt het niet betaalt en je komt ook niet aan je uren.
    Er wordt gedescrimineerd door collega's onderling en clienten(hoofddoek, ander huidskleur). Wanneer je het bespreekbaar wil maken, lijkt het onmogelijk omdat er altijd een "waarom" is en jij diegene bent die verkeerd bezig is.
    Veel arrogantie door collega's met hoge functies(verpleegkundige)
    De oprichter van Buurtzorg zie je bij evenementen en verder niet.
    Het is fijn om lezen dat het goed gaat bij sommige teams maar besef ook dat er mensen zijn die het moeilijk hebben gehad en ergens hun verhaal kwijt willen.

    Sterke punten
    Client staat centraal

    Zwakke punten
    Rooster
    Geen vertrouwingspersoon
    Salaris
    Descriminatie

    Pas op voor deze organisatie

    Met ruim 15.000 medewerkers is er geen Ondernemingsraad om voor de belangen van werknemers op te komen. Ze betalen volgens de VVT CAO niet de reistijd tussen cliënten wat als werktijd moet worden uitbetaald. Er is geen vertrouwenspersoon.. let op! Dat is dezelfde als de HR coach die managers van informatie voorziet. Ze overtreden de AVG door standaard je ziek te melden bij het UWV voor de no risk polis. Let op! Daar moet je als werknemer toestemming voor geven en een formulier voor invullen. En ze mogen het pas vragen na twee maanden dienstverband. Ze keuren ziekmeldingen niet goed wat de Arno arts bepaalt. Het lijkt haast een secte. De collega met de grootste mond heeft het voor het zeggen in de zelfsturende teams. Niveau van communicatie is armoedig

    Wel werken niet het aantal uren uitbetaald krijgen

    Slecht, en dan wel het uitbetalen. Niet het aantal uren uitbetaald krijgen die je wel gewerkt hebt. En of je dan nog even het start tijd en eind tijd zorg wil doorgeven van je inwerk periode!! Niet normaal. Geld in eigen zakken steken noemen we dat. Dat was Buurtzorg 1x en nooit weer. Ben 25 jaar verzorgende maar dit nog nooit mee gemaakt.

    Sterke punten
    ?

    Zwakke punten
    Geld in eigen zakken steken.

    zelfsturende teams zonder kennis wat dat betekent.

    Inene stopt de zorg, de manager heeft besloten dat alle afspraken gemaakt, buiten de zorg vallen. Dus red je maar met een douchestoel.
    Wij zijn verbijsterd achtergelaten.
    Nadat we zeker 4 intakes hebben gehad, want zelfsturend houdt in dat iedereen gaat bepalen hoe het moet worden geregeld bij je. Afspraken tellen niet. Want dat gaan we iedereen weer opnieuw bepalen. En dus uiteindelijk de manager begrenst dat. En stopt de zorg ineens. We hebben al 3 jaar geen zorg gehad, na een levensgevaarlijke hartoperatie, beroerte, nu dan een zware buikoperatie. Maar, de manager weet het beter, dit is geen hulp voor jullie, wie wel? Geen idee. We zijn gewoon hardwerkende Nederlanders geweest die bergen belasting hebben betaald, dus ja, die komen niet voor hulp in aanmerking.
    Ik ben nog nooit zo in de 'zeik gezet"als door deze mensen, meerdere keren, Veelerveen, is de locatie waar wij door zijn getroffen.

    Sterke punten
    De nieuwkomer, die nog niet door de zieke cultuur die er heerst zijn besmet.

    Zwakke punten
    Zelfsturend houdt niet in dat iedereen ter plekke weer een intake gaat doen, dat je niet hoeft te lezen wat de rapportage vertelt, en dat je je niet aan afspraken hoeft te houden. En als je daarop aangesproken wordt zet je ze gewoon uit zorg.

Bezoek Buurtzorg

Schrijf een review