In de wereld van de gezondheidszorg is het essentieel om de menselijkheid nooit uit het oog te verliezen, vooral wanneer het gaat om thuiszorg. Buurtzorg is een organisatie die deze waarde hoog in het vaandel heeft staan. Met een innovatieve aanpak die gericht is op persoonlijke en professionele zorg, zet Buurtzorg een nieuwe standaard voor hoe thuiszorg verleend kan worden. In deze review duiken we dieper in de filosofie, werkwijze en impact van Buurtzorg.
Buurtzorg is geen gewone thuiszorgorganisatie. Het uitgangspunt van Buurtzorg is dat goede zorg begint bij een professionele en toegewijde belangstelling voor de persoonlijke situatie van de cliënt. Het team speelt snel in op zorgvragen, zoekt samen met de cliënt naar oplossingen en voorkomt grotere problemen. Dit alles is gericht op het behouden van de eigen regie van de cliënt, waardoor er een gevoel van autonomie en waardigheid blijft bestaan.
Bij Buurtzorg werkt men met kleine teams die bestaan uit wijkverpleegkundigen en wijkziekenverzorgenden. Deze teams zijn verantwoordelijk voor het volledige zorgproces van hun cliënten, van intake tot nazorg. Deze aanpak zorgt ervoor dat cliënten altijd dezelfde gezichten zien, wat niet alleen vertrouwen en veiligheid creëert, maar ook efficiënte en effectieve zorg mogelijk maakt.
Een ander kenmerk van Buurtzorg is de zelfsturende aard van de teams. Werknemers hebben meer zeggenschap en verantwoordelijkheid over hoe zij hun werk uitvoeren. Dit leidt tot een meer gemotiveerde en betrokken werkomgeving, waarin zorgprofessionals echt iets kunnen toevoegen aan het leven van hun cliënten.
Buurtzorg heeft niet alleen invloed op haar eigen cliënten en medewerkers, maar heeft ook een bredere impact op de zorgsector in Nederland en daarbuiten. Het model van zelfsturende teams en mensgerichte zorg wordt steeds vaker gezien als een voorbeeld van hoe zorg efficiënter en menselijker kan worden georganiseerd.
De organisatie is diverse malen beloond met awards voor haar innovatieve aanpak en wordt vaak genoemd als een case study in management- en gezondheidszorgopleidingen. Buurtzorg heeft ook aangetoond dat deze aanpak financieel levensvatbaar is, wat vaak een zorg is als het gaat om innovaties in de zorgsector.
Cliënten van Buurtzorg hebben de mogelijkheid om hun ervaringen te delen op platforms zoals Zorgkaart Nederland. Hier wordt Buurtzorg vaak geprezen voor de persoonlijke aandacht en de kwaliteit van de zorg die ze ontvangen. De waarderingen laten zien dat mensen zich gehoord en gezien voelen, wat een directe weerspiegeling is van de filosofie van Buurtzorg.
Voor professionals in de zorgsector biedt Buurtzorg een unieke werkomgeving. Met de focus op menselijkheid boven bureaucratie, hebben medewerkers de vrijheid om hun werk op een manier uit te voeren die echt een verschil maakt. Dit geeft hen niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk voldoening. Buurtzorg trekt daarom vaak zorgverleners aan die op zoek zijn naar meer betekenisvolle werkervaringen en die zich willen onttrekken aan de strakke regels en procedures die vaak in de zorgsector gelden.
Buurtzorg zet zich in voor een betere zorgervaring, zowel voor cliënten als zorgprofessionals. De focus op kleine, zelfsturende teams en de persoonlijke betrokkenheid bij iedere cliënt zorgen voor een model dat niet alleen effectief maar ook inspirerend is. Terwijl de zorgsector wereldwijd voor uitdagingen staat, biedt Buurtzorg een werkbaar alternatief dat de menselijke factor niet uit het oog verliest.
Het succes van Buurtzorg laat zien dat wanneer zorgprofessionals de ruimte krijgen om hun werk naar eigen inzicht in te richten, niet alleen de zorg verbetert, maar ook de tevredenheid van cliënten en werknemers toeneemt. De organisatie blijft zich innoveren en ontwikkelen, en vormt daarmee een robuust model voor de toekomst van thuiszorg.
2x daags thuishulp buurtzorg
Zeer tevreden over Buurtzorg in Alphen aan den Rijn.
2x daags een Empathische zorgmedewerker over de vloer die altijd op de afgesproken tijd kwam helpen met de zorg voor een partner. Omdat de zorg werd verleent door vijf vaste medewerkers ontstaat snel een vertrouwensband zo als iedereen die thuiszorg nodig heeft wenst.
Ook het zelf regelend vermogen van de teams blijkt goed te werken. Nooit is het gemis ontstaan aan een manager als tussen persoon tussen client en zorgverlener.
Ook blijkt het team ten alle tijden telefonisch bereikbaar in geval van onverwachte gebeurtenissen.
Sterke punten
Het zelf regelend vermogen van het team zonder tussenkomst van een manager.
Vast team wat snel reageert op de actueele situatie
Zwakke punten
geen zwakke punten ontdekt
Geweldig
Ik ben van een andere thuiszorg organisatie naar buurtzorg gegaan, had nog nul ervaring met zelf sturende teams etc maar ik vind het geweldig een top team en van uit hoofdkantoor ook super snel antwoord op mijn vragen en een duidelijk antwoord. Mogelijkheden om mezelf nog verder te ontwikkelen dus nee ik heb totaal GEEN spijt dat ik voor buurtzorg heb gekozen, er heerst meer rust en balans tussen werk en prive en zie mezelf er nog heel wat jaren werken
Sterke punten
Goede communicatie, mogelijkheid tot verder ontwikkelen
Wondverzorging
Na een fiets ongeluk was er wondverzorging nodig
Een bijzondere deskundige van buurtzorg Heiloo is komen kijken en heeft de boel tot in de perfectie geregeld.
1 x per dag wondverzorging door verpleegkundige en leerling verpleegkundige.
Na 14 dagen niet meer nodig.
KLASSE en dank voor de goede zorgen
Sterke punten
Afspraken nakomen en deskundige verpleging
Zwakke punten
Niet
Zorgverlening
Mijn ervaringen met buurtzorg zijn louter positief! Na 18 jaar bij een andere zorgaanbieder gewerkt te hebben overgestapt naar de buurtzorg. Inmiddels ruim 4 jaar werkzaam.Goed salaris, arbeidsvoorwaarden. Leuke clienten(soms al 10 jaar in zorg) Kortom al die negativiteit is misplaatst. Gemiddeld is ons cijfer een 9,2 voor de geleverde zorg door onze clienten. Zegt genoeg lijkt me. Genoeg tijd voor onze clienten. Interne scholing met toetsen..... en bevoegd en bekwaam.Met natuurlijk een diploma. Seminars volgen alles klopt gewoon. Leuk team met kundige collega's.Makkelijk om te mopperen op internet....
Sterke punten
Zelfsturend, genoeg tijd voor clienten. Genoeg mogelijkheden voor scholing.
Zwakke punten
Weinig mogelijkheden om uitzendkracht in te zetten.
Betrokken
Ongelofelijk hoe betrokken deze mensen zijn! En de inzet die ze hebben. Een gave
Zo blij met buurtzorg Loosduinen
Ik ben zo blij met buurtzorg Loosduinen. Ik ben mantelzorger voor mijn moeder van 88. Sinds bijna 2 jaar gaan ze in de ochtend langs om haar medicijnen te geven en haar ontbijt/lunch klaar te maken. Als er iets is dan bellen ze me om te overleggen. Het is een klein team en mijn moeder vindt ze allemaal aardig. Ze zien ook wanneer ik het te zwaar krijg en zeggen ook meid ga lekker een weekje weg dan maken wij in de avond het eten warm. Mijn moeder eet nl iedere dag bij me.
Sterke punten
Lief, doortastend en meedenkend
Zwakke punten
Ik kan echt niets verzinnen. Als ik mijn vriendinnen hoor over de zorg voor hun ouders dan kan ik alleen maar ontzettend blij zijn!
Aanrader
Zelf ben ik sinds een jaar werkzaam bij de Stichting Buurtzorg als verpleegkundige. Ik schrik van de negatieve reacties op deze website. Ik zie dat de geschreven reviews al verouderd zijn, maar toch kan ik het niet laten om een andere kant te belichten en om mijn ervaringen met jullie te delen.
Voor mij is het werken binnen Buurtzorg een verademing. Eindelijk heb ik de mogelijkheid om aan te kunnen sluiten bij de wensen en behoeften van de cliënt en kan ik een positieve bijdrage leveren aan hun welzijn.
Het geeft mij een ontzettend dankbaar gevoel, wanneer ik een cliënt kan bieden wat hij/zij graag ontvangt. Met een lach en soms ook met een traan. Je maakt zulke mooie en intense momenten mee, die zijn onbetaalbaar. Daar wil ik wel wat extra's voor doen. Graag zelfs!
Ik vind het zo mooi, dat mensen ons binnen laten in hun persoonlijk leven en ons deel laten zijn van hun dagelijkse ritueel. Ik kan daar alleen maar met respect over praten. Respect voor alle mantelzorgers die hun dierbare zo lang mogelijk proberen thuis te verzorgen, soms zelfs ten koste van hunzelf. Respect voor alle cliënten die de zorg uit handen durven te geven en die kwetsbaar durven te zijn. Diep respect!
Nu ik toch bezig ben met schrijven, ga ik maar even door. Graag wil ik nog een stukje informatie delen over hoe het werken bij Buurtzorg er ongeveer uitziet. Ik spreek hier vanuit mijn eigen ervaring en ervaringen die ik binnen mijn eigen team waar ik werkzaam ben heb opgedaan.
Als klein team ben je zowel krachtig als kwetsbaar. De kracht ligt hem in de korte lijnen en de bekendheid voor de cliënt. Dit geeft een vertrouwd beeld en zorgt ervoor dat we gemakkelijk kunnen aansluiten bij de wensen van de cliënt. De kwetsbaarheid zit hem (naar mijn ervaringen) in de belastbaarheid van het team, bijvoorbeeld bij ziekte of(een actueel en landelijk probleem) bij personeelstekort. Van jou als zorg medewerker vraagt dit een flexibele houding en bereidheid om eventueel extra diensten te werken. Dit is iets wat je moet beseffen wanneer je erover denkt om bij Buurtzorg te werken. Werken bij Buurtzorg vraagt om extra inzet, omdat je zelfsturend bent. Je runt met elkaar de zorg en bent met elkaar dan ook verantwoordelijk. Je kunt het een beetje vergelijken met het hebben van een klein eigen bedrijfje. Je moet het met elkaar draaiende houden.
Een samenwerking met disciplines en omliggende organisaties is onmisbaar. Krachten bundelen is een sleutel in kwalitatief goede zorg.
Ook van de onderlinge samenwerking vraagt dit de nodige inzet. Binnen een team zijn er altijd 'de natuurlijke leiders', echter hierin hoort geen rangorde te zijn. Zolang je gebruik maakt van elkaars kwaliteiten, elkaar open en eerlijk feedback durft te geven en in gesprek blijft is er een goede samenwerking mogelijk. Heb je ondersteuning nodig bij het aanleren of bij een persoonlijk leerdoel, dan is dit uiteraard mogelijk. Je kan bijvoorbeeld een buddy in je team krijgen die je ondersteund bij het werken aan je eigen leerdoel. Er is veel mogelijk wanneer je het maar open bespreekbaar maakt.
Voor het stukje kwaliteitsbevordering is er de Leeromgeving. Het hele jaar door worden er scholingen georganiseerd waar je jezelf voor in kunt schrijven.
In ons team weten we van elkaar wie waar bevoegd voor is. Dit wordt jaarlijks op een lijst bijgehouden. Ook hebben we een aantal collega's die in samenwerking met omliggende teams krachten bundelen mbv een expert netwerk. Dit expert netwerk bestaat uit hoog bekwame collega's t.a.v. een bepaalde handeling. (voorbeeld: cadd-legacy pca, infusie pomp)
Sterke punten
Persoonlijk, regie bij de cliënt, samen werken met mantelzorgers, zorg op maat, vertrouwd, flexibel, goede kwaliteit zorg, ruim aanbod aan scholingen binnen de organisatie, intensieve samenwerkingen.
Zwakke punten
Kwetsbaarheid van het team, bijvoorbeeld bij ziekte. Dit vraagt flexibiliteit van de medewerkers.