In de wereld van de gezondheidszorg is het essentieel om de menselijkheid nooit uit het oog te verliezen, vooral wanneer het gaat om thuiszorg. Buurtzorg is een organisatie die deze waarde hoog in het vaandel heeft staan. Met een innovatieve aanpak die gericht is op persoonlijke en professionele zorg, zet Buurtzorg een nieuwe standaard voor hoe thuiszorg verleend kan worden. In deze review duiken we dieper in de filosofie, werkwijze en impact van Buurtzorg.
Buurtzorg is geen gewone thuiszorgorganisatie. Het uitgangspunt van Buurtzorg is dat goede zorg begint bij een professionele en toegewijde belangstelling voor de persoonlijke situatie van de cliënt. Het team speelt snel in op zorgvragen, zoekt samen met de cliënt naar oplossingen en voorkomt grotere problemen. Dit alles is gericht op het behouden van de eigen regie van de cliënt, waardoor er een gevoel van autonomie en waardigheid blijft bestaan.
Bij Buurtzorg werkt men met kleine teams die bestaan uit wijkverpleegkundigen en wijkziekenverzorgenden. Deze teams zijn verantwoordelijk voor het volledige zorgproces van hun cliënten, van intake tot nazorg. Deze aanpak zorgt ervoor dat cliënten altijd dezelfde gezichten zien, wat niet alleen vertrouwen en veiligheid creëert, maar ook efficiënte en effectieve zorg mogelijk maakt.
Een ander kenmerk van Buurtzorg is de zelfsturende aard van de teams. Werknemers hebben meer zeggenschap en verantwoordelijkheid over hoe zij hun werk uitvoeren. Dit leidt tot een meer gemotiveerde en betrokken werkomgeving, waarin zorgprofessionals echt iets kunnen toevoegen aan het leven van hun cliënten.
Buurtzorg heeft niet alleen invloed op haar eigen cliënten en medewerkers, maar heeft ook een bredere impact op de zorgsector in Nederland en daarbuiten. Het model van zelfsturende teams en mensgerichte zorg wordt steeds vaker gezien als een voorbeeld van hoe zorg efficiënter en menselijker kan worden georganiseerd.
De organisatie is diverse malen beloond met awards voor haar innovatieve aanpak en wordt vaak genoemd als een case study in management- en gezondheidszorgopleidingen. Buurtzorg heeft ook aangetoond dat deze aanpak financieel levensvatbaar is, wat vaak een zorg is als het gaat om innovaties in de zorgsector.
Cliënten van Buurtzorg hebben de mogelijkheid om hun ervaringen te delen op platforms zoals Zorgkaart Nederland. Hier wordt Buurtzorg vaak geprezen voor de persoonlijke aandacht en de kwaliteit van de zorg die ze ontvangen. De waarderingen laten zien dat mensen zich gehoord en gezien voelen, wat een directe weerspiegeling is van de filosofie van Buurtzorg.
Voor professionals in de zorgsector biedt Buurtzorg een unieke werkomgeving. Met de focus op menselijkheid boven bureaucratie, hebben medewerkers de vrijheid om hun werk op een manier uit te voeren die echt een verschil maakt. Dit geeft hen niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk voldoening. Buurtzorg trekt daarom vaak zorgverleners aan die op zoek zijn naar meer betekenisvolle werkervaringen en die zich willen onttrekken aan de strakke regels en procedures die vaak in de zorgsector gelden.
Buurtzorg zet zich in voor een betere zorgervaring, zowel voor cliënten als zorgprofessionals. De focus op kleine, zelfsturende teams en de persoonlijke betrokkenheid bij iedere cliënt zorgen voor een model dat niet alleen effectief maar ook inspirerend is. Terwijl de zorgsector wereldwijd voor uitdagingen staat, biedt Buurtzorg een werkbaar alternatief dat de menselijke factor niet uit het oog verliest.
Het succes van Buurtzorg laat zien dat wanneer zorgprofessionals de ruimte krijgen om hun werk naar eigen inzicht in te richten, niet alleen de zorg verbetert, maar ook de tevredenheid van cliënten en werknemers toeneemt. De organisatie blijft zich innoveren en ontwikkelen, en vormt daarmee een robuust model voor de toekomst van thuiszorg.
Angst voor/door buurtzorg
Vanaf begin heb ik duidelijk mijn ziekte benoemd bij buurtzorg. Maar er waren meerdere malen dat de medewerkster mij daar desondanks ruw en pijnlijk behandelde.
Hierdoor heb ik noodgedwongen aangegeven geen zorg meer van haar te willen. Buurtzorg heeft gezegd dat ze met kleine teams werken en dat als deze (verpleegkundige)ingepland wordt, dat het dan betekent dat ik geen zorg zal krijgen. De zorgplicht wordt hierdoor door buurtzorg verkwanseld (en dat is het gevolg van het beleid om met kleine teams te werken).
Vervolgens kwam een andere verpleegkundige mij onterecht verwijten, waarbij zij mijn woorden met opzet anders bleef uitleggen, ondanks dat ik duidelijk uitgelegd had wat mijn (geschreven) woorden betekenen. Daarna heb ik aangegeven dat ik niet meer wil dan de nodige verpleegkundige taken. Maar een volgende keer werd het een hele discussie met haar , dat ik met mijn geschreven woorden moest voldoen aan een door haar zelf verzonnen criterium, van haar en daarnaast kreeg ik nog meer verwijten naar me toe van haar. Ik vroeg haar wat ze hier kwam doen (omdat ik aangegeven had alleen de nodige verpleegkundige taken als zorg te willen), toen is ze madat ze de deur hard dicht gooide zonder antwoord te geven en zonder zorg verleend te hebben vertrokken.
Vervolgens bleek men mij als agressief en lastig te hebben afgeschilderd in de rapportage.
Waarna de zorg zogenaamd alleen nog door 2 dames gedaan mocht worden notabene ivm met hun veiligheid.
In feite met hun portemonnee.
Aangezien zij zonder discussie nog geen 10 minuten binnen zijn,maar wel 2 uur declareren.
Na dit gemeld te hebben bleek men nog een stapje verder te gaan.
En heeft mijn huis arts ook met.valse raportages valselijk geïnformeerd over mij en over mijn zogenaamde geestelijke toestand.
Geen woord over de niet geleverde zorg en of klachten aan en van mij als patiënt.
Er is totaal geen empathie, puur een doorzichtig verdienmodel. Ik moest al een handtekening zetten toen er nog geen zorgplan was. Totaal onduidelijk hoeveel uur ze voor mij zouden declareren " Maar ik kreeg krap 20 minuten per dag . En dan nog moest ik dagelijks onderhandelen : haren wassen aan de wasbak inplaats van douchen of nog de sokken aantrekken die nog gepakt moeten worden wat ook tijd kost. En dan doen ze ook nog een stagiaire begeleiden in die tien minuten waarbij er meer tijd naar de stagiaire ging dan naar mij als client.
Kreeg vervolgens ook nog Niet correcte adviezen over het vocht in mijn been ( bron = het ziekenhuis)
Geen AVG verklaring te zien. Wat doen ze met de gegevens van mij als client in hun raportages onderling en hun contactpersonen.
Geen mogelijkheid of aanbod voor een andere zorg instantie.
En geen onafhankelijke klachtenfunctionaris.
Of vertrouwenspersonen.
De slager keurt zijn eigen vlees.
En beend elke winst mogelijkheid uit.
Ten koste van de zorg en de client.
Sterke punten
Contract binnen halen
Zwakke punten
Geen juiste zorg fout personeel en een slechte bedrijfsvoering
Geen onafhankelijke klachten procedure. Geen oog of oor voor de zorg van de patient hebben.
Foute bejegening discriminatie
Vanaf begin heb ik duidelijk mijn ziekte benoemd bij buurtzorg centrum Zwolle. Maar er waren meerdere verpleegkundigen die me desondanks ruw en pijnlijk behandelden. Ik heb wederom aangegeven dat ik door die ziekte erg gevoelige benen en voeten heb. Maar desondanks waren er twee verpleegkundigen die door gingen met ruw en pijnlijk behandelen. Tenslotte heb ik bij beide direct grens aangegeven dat het pijn deed. En uiteindelijk was er 1 verpleegkundige die desondanks door ging en heb ik noodgedwongen aangegeven geen zorg meer van haar te willen. Buurtzorg heeft gezegd dat ze met kleine teams werken en dat als deze verpleegkundige ingepland wordt, dat het dan betekent dat ik geen zorg zal krijgen. De zorgplicht wordt hierdoor door buurtzorg verkwanseld (en dat is het gevolg van het beleid om met kleine teams te werken).
Vervolgens kwam een andere verpleegkundige mij onterecht verwijten, waarbij zij mijn woorden met opzet anders bleef uitleggen, ondanks dat ik duidelijk uitgelegd had wat mijn (geschreven) woorden betekenen. Daarna heb ik aangegeven dat ik niet meer wil dan de nodige verpleegkundige taken. Maar een volgende keer werd het een hele discussie met haar dat mijn geschreven woorden moesten voldoen aan een door haar zelf verzonnen criterium van haar en kreeg ik nog meer verwijten naar me toe van haar. Ik vroeg haar wat ze hier kwam doen (omdat ik aangegeven had alleen de nodige verpleegkundige taken als zorg te willen), maar toen is ze zonder antwoord en zorg vertrokken.
Vanochtend kwam ze voor de derde keer en opnieuw met verwijten. Ik vroeg haar of die verwijten een onderdeel is van haar takenpakket als verpleegkundige, maar ze gaf wederom geen antwoord en liep weg zonder antwoord te geven. Net voordat ze de deur uitliep zei ze "en dan ben je nog wel gelovig". Ik vond het vreemd, omdat ik nooit gezegd heb dat ik gelovig ben. En ook al zou ik dat zijn, dan is dit wel een bizarre discriminerende opmerking en overtreding van de grondwet (artikel 1: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan"). Vervolgens is ze zonder zorg en antwoord vertrokken.
Door deze ervaringen kan ik niet meer dan 1 ster beoordeling geven, alhoewel ik dat nog liever nog lager zou willen beoordelen. Het is een schandelijke vertoning om zo behandeld te worden,
Genaaid waar je bij staat
1 jaar keihard gewerkt.
En dan krijg je een eindafrekening wat om te huilen is.! Klopt helemaal niks van.
Eindejaarsuitkerijg kon ik ook naar zwaaien.
Of ter weg ga er niet werken.
Slechte begeleiding stagiaire
Allereerst wil ik beginnen met het delen dat elke organisatie bestaat uit collega’s waarmee je bij de ene persoon wat meer een klik kunt hebben dan bij de ander. Dat is normaal, want wij zijn allemaal mens en verschillend!
Echter, wederzijdse respect, begrip en beleefdheid zijn (voor mij) belangrijke punten die bijdragen aan een betere samenwerking in het team waarin er gewerkt word.
In augustus 2022 tot en met januari/februari 2023, mocht ik in het laatste schooljaar niveau 4, bij buurtzorg Lombardijen stage lopen.
In mijn schoolcarrière heb ik in de jaren ervaring mogen opdoen in o.a een PG afdeling, revalidatie neurologie afdeling en de somatiek afdeling.
De thuiszorg was voor mij een geheel nieuwe werkomgeving waarin ik, ondanks mijn voorkeur aan de revalidatie, toch enthousiast was over een nieuwe omgeving waarin ik nieuwe richtlijnen en werkwijzen kon leren.
Als werkbegeleidster, kreeg ik een jonge vrouw rond de 30 die (toen destijds) zelf de opleiding tot HBO vpk volgde.
Omdat ik niet teveel in details wil gaan, vanwege de teveel aan typewerk en ik bang ben dat dit niet volledig gelezen gaat worden (wat ik mij kan voorstellen), wil ik tot mijn conclusie komen dat ik de begeleiding als slecht heb ervaren door deze dame.
Ik deed hartstikke mijn best om het schooljaar te redden, door middel van het noteren van aantekeningen, het opnemen van tips en feedback en het voorbereiden van mijn route de avond voordat ik zou gaan stage lopen. Vanwege ziekte omstandigheden in de familie heb ik het jaar helaas niet kunnen afronden (wat ook normaal was aangezien het niet erg is om te vertragen in mijn studie).
In de periode dat ik stage heb gelopen, liep ik tegen bepaalde punten aan met betrekking tot mijn leerproces. Zo had ik het gevoel dat ik mijn examens niet op tijd zou kunnen uitvoeren en inleveren en kreeg ik het gevoel dat er te weinig vpk handelingen aanwezig waren om mijn ‘laatste’ paar handelingen af te kunnen tekenen.
Omdat buurtzorg Lombardijen kleinschalig is, en dus niet bestaat uit een ‘groot’ team, waren er dus ook geen examinatoren op de werkplek.
Mijn examinator die mij zou kunnen examineren, moest eerst een cursus tot examinator volgen voordat zij mij mocht gaan examineren. Daarnaast gaf zij aan, nadat ik aangaf dat ik een planning had met betrekking tot het uitvoeren van bepaalde examens, dat zij eerst nog vakantie zou gaan hebben voordat zij deze cursus zou gaan volgen.
Achteraf denk ik toch dat zij dit eerder hadden mogen regelen, omdat zij wisten dat er een niveau 4 stagiaire zou komen op de werkplek.
Als je dit leest en jezelf hierin herkend, heb ik de volgende tips voor jou;
- je mag wat meer lachen. En dan heb ik het niet over de bejegening naar de cliënten toe, want dat was goed, maar de bejegening naar jouw leerlingen toe.
- Als een leerling iets fouts doet, benader de leerling door middel van de juiste feedback (hamburger methode, compliment, tip, compliment). Dat geeft een vertrouwd gevoel tegenover de leerling.
- probeer niet te reageren in emotie. Als een leerling uit vertrouwen aangeeft dat hij/zij ‘het gevoel heeft’ gekregen dat er in een situatie met jou sprake kan zijn geweest van miscommunicatie, zeg dan niet ‘niet invullen voor een ander, dat is niet zo’.
- zeg niet tegen een leerling dat hij/zij het niveau niet beheerst van de desbetreffende opleiding omdat zijn of haar verslagje niet goed genoeg voor je was, want dat komt beledigend en ontmoedigend over. In plaats daarvan kun je zeggen dat er ruimte is om te werken aan het bevorderen van het niveau waarin hij/zij de studie van volgt en probeer positief over te komen om hem of haar motivatie en enthousiasme te geven om eraan te werken.
Bedankt voor het lezen!
Sterke punten
De zorg naar cliënten toe.
Zwakke punten
De begeleiding en omgang naar leerlingen en stagiaires toe.
Kennismakingsgesprek
Het betreft een vrijblijvend kennismakingsgesprek voor te leveren ADL zorg in Amnsterdam Centrum, waarbij de volgende punten aan de orde kwamen:
Buurtzorg vroeg euro 80 (!) per uur.
Bleek tijdens het gesprek
- geen kennis te hebben m.b.t. ZVW versus WLZ
- geen kennis te hebben over PGB, Modulair pakket of blokzorg.
Kon slechts twee contactmomenten per week van 2uur leveren voor douchen en aankleden, maar
accepteert tegelijkertijd geen andere zorgverleners/instellingen als zij (deze twee uur) zorg op zich nemen.
Zal voor de te leveren twee uur drie uur in rekening brengen, waarvan 1 uur administratie.
Wilde dit vrijblijvende kennismakingsgesprek in rekening brengen.
Was tijdens het gesprek indiscreet over vorige bewoner van onderhavige rolstoelgeschikte woning.
Datum van ervaring: 20 september 2023
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Niet klantgericht en inhalig, want euro 80 per uur is het tarief van een vervangende huisarts en ver boven de dor de overheid gestelde norm.
Slechte/geen zorg bij lekken s
Mijn broer Jan heeft een Stomma , ( na kanker aan zijn dikke darm) . Deze moest meerdere keren per week schoongemaakt en verwisseld worden .. op een dag lekte deze , dus belde mijn moeder , waar mijn broer inwoont . Met de Buurtzorg regio Helmond . Krijgt ze een vrouw aan de telefoon ( Sabrina uit Aarle-Rixtel) . Hieraan legt mijn ma uit dat de stomma lekte .. daarop zegt deze dame dat ze nog in bed ligt en mijn ma maar over een uur terug moet bellen .. andere klacht, dat ze een meisje . Maximaal 20jaar sturen . Die niet eens wist hoe de stoma gezet moest worden . Dat is toen zo gebotst met mijn moeder . Dat Buurtzorg niet meer komt ... dat willen wij niet eens meer ... leer u personeel eens netter met PATIËNTEN ( u noemt het cliënten) om te gaan . Mijn broer is geen cliënt/ mijn broer is een verstandelijk beperkte patiënt... mvg Mario Haazen
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Gedrag van u personeel
2x daags thuishulp buurtzorg
Zeer tevreden over Buurtzorg in Alphen aan den Rijn.
2x daags een Empathische zorgmedewerker over de vloer die altijd op de afgesproken tijd kwam helpen met de zorg voor een partner. Omdat de zorg werd verleent door vijf vaste medewerkers ontstaat snel een vertrouwensband zo als iedereen die thuiszorg nodig heeft wenst.
Ook het zelf regelend vermogen van de teams blijkt goed te werken. Nooit is het gemis ontstaan aan een manager als tussen persoon tussen client en zorgverlener.
Ook blijkt het team ten alle tijden telefonisch bereikbaar in geval van onverwachte gebeurtenissen.
Sterke punten
Het zelf regelend vermogen van het team zonder tussenkomst van een manager.
Vast team wat snel reageert op de actueele situatie
Zwakke punten
geen zwakke punten ontdekt
Geweldig
Ik ben van een andere thuiszorg organisatie naar buurtzorg gegaan, had nog nul ervaring met zelf sturende teams etc maar ik vind het geweldig een top team en van uit hoofdkantoor ook super snel antwoord op mijn vragen en een duidelijk antwoord. Mogelijkheden om mezelf nog verder te ontwikkelen dus nee ik heb totaal GEEN spijt dat ik voor buurtzorg heb gekozen, er heerst meer rust en balans tussen werk en prive en zie mezelf er nog heel wat jaren werken
Sterke punten
Goede communicatie, mogelijkheid tot verder ontwikkelen
Zeer ontevreden team Tynaarlo
Onze ervaring zijn niet echt positief. Ik kan legio voorbeelden geven. Wat ik het meest stuitend vond was dat er een medewerker was genaamd Tony die ronduit onbeschoft was tegen ons en tegen mijn blinde vader. Had aangegeven dat wij haar niet meer bij mijn vader wilde hebben. Maar wat gebeurt? De dames houden elkaar de hand boven het hoofd. Dus deze onaangename vrouw bleef dus komen. En zo waren er nog een paar. Waaronder Sharon. Gelukkig waren er ook een paar aardige. Na heel veel onaangename situaties ( ik ben zelf verpleegkundige) zijn we overgestapt naar Icare nadat de BZ had aangeven de zorg binnen een week te stoppen,
Uiteindelijk waren we dolgelukkig met team Icare. Wat een super communicatie naar ons en mijn vader. Helaas zou de bezem eens goed door dit team gehaald moeten worden en leren open te staan voor feedback want dat blijft moeilijk. Mijn vader is nu overleden maar de naam Buurtzorg? Never no way!
Sterke punten
Een paar medewerkers die empatisch waren.
Zwakke punten
Teveel om op te noemen.
Stress voor elk bezoek van de
Ik herken zeer veel van de opmerkingen hiervoor : geen empathie, totaal ondoorzichtig verdienmodel. Il moest al een handtekening zetten toen er nog geen zorgplan was. Totaal onduidelijk hoeveel uur ze voor mij declareren " dat regelt Almelo". Maar ik kreeg krap een half uur per dag direct na mijn nieuwe heup. En dan moest ik dagelijks onderhandelen : haren wassen aan de wasbak of nog de sokken aantrekken die nog gepakt moesten worden. En dan ook nog een stagiaire begeleiden in dat halve uur waarbij er meer tijd naar de stagiaire ging dan naar mij als client.
NNiet correcte adviezen over het vocht in mijn been ( bron = het ziekenhuis)
Geen AVG verklaring gezien. Wat doen ze met de gegevens van de contactpersonen ?
Elke keer stress als ze kwamen. Ben ermee gestopt na 1 week om van die ellende af te zijn.
Sterke punten
Dat ze een contract met mijn ziekenhuis in de wacht gesleept hebben. Helaas. Ik had een andere voorkeur opgegeven.
Zwakke punten
Ondoorzichtig verdienmodel, riekt naar winstbejag.
Niet open staan voor feedback
Hoezo de client centraal ? Dat gevoel had ik niet.
Heb ervaring met 2 andere aanbieders en dat was volstrekt anders & beter
Niet prettig in de omgang. Ik voel me in mijn kwetsbare situatie niet respectvol , zorgzaam behandeld. De competenties afstemmen met de client, empathie, luisteren en ook deskundigheid ontbreken.
Ik vind dat de autoriteit persoonsgegevens eens een onderzoek moet doen. De AVG regels worden niet gehandhaafd
Wondverzorging
Na een fiets ongeluk was er wondverzorging nodig
Een bijzondere deskundige van buurtzorg Heiloo is komen kijken en heeft de boel tot in de perfectie geregeld.
1 x per dag wondverzorging door verpleegkundige en leerling verpleegkundige.
Na 14 dagen niet meer nodig.
KLASSE en dank voor de goede zorgen
Sterke punten
Afspraken nakomen en deskundige verpleging
Zwakke punten
Niet
Het kan beter bij buurtzorg
Om te beginnen, is het jammer dat mensen die hun slechte ervaring(en)over Buurtzorg delen, als mopperen wordt gezien.
Mensen zijn ontevreden en willen graag hun mening delen.
Ik heb 1 jaar bij Buurtzorg gewerkt, een hoop meegemaakt, gezien en ervaren. Als je iets wat niet positief is wil delen, wordt je in een hoek geduwd of als niet collegiaal beschouwd. Dit was 1 van de redenen waardoor ik heb besloten om bij Buurtzorg weg te gaan en omdat er geen vertrouwings persoon is.
De slechte ervaringen, wil niet zeggen dat het overal gebeurd. De teams waar het goed gaat, hou het zo want in andere teams gebeurd er genoeg vervelende dingen.
De tijd dat ik bij Buurtzorg heb gewerkt, heb ik als leuk en leerzaam ervaren samen met sommige van de clienten.
Sommige collega's doen geloven dat ze als team functioneren maar helaas is het ver van zoeken.
Meestal wordt een of meerdere collega's met hoge functies gesproken over beslissingen die genomen moeten worden. Sommige van die collega's gedragen zich als oprichter van Buurtzorg.
Diegene die het rooster maakt, houdt geen rekening met diensten zoals avond/nacht en gelijk de volgende dag dagdienst. Hun gaan ervan uit, dat er niet of weinig in de nacht gebeld wordt waardoor je zonder enkel probleem de volgende ochtend, dagdienst kan werken. Wanneer je erover wil praten, wordt je als niet collegiaal beschouwt en zeurpiet.
Er is geen vertrouwings persoon, maar een regio coach. In de meeste gevallen, heeft diegene geen verstand van hoe omgaan met conflicten en luistert naar diegene met hoge functies in de team.
Salaris is slecht. Je bent vaak heen en weer maar krijgt het niet betaalt en je komt ook niet aan je uren.
Er wordt gedescrimineerd door collega's onderling en clienten(hoofddoek, ander huidskleur). Wanneer je het bespreekbaar wil maken, lijkt het onmogelijk omdat er altijd een "waarom" is en jij diegene bent die verkeerd bezig is.
Veel arrogantie door collega's met hoge functies(verpleegkundige)
De oprichter van Buurtzorg zie je bij evenementen en verder niet.
Het is fijn om lezen dat het goed gaat bij sommige teams maar besef ook dat er mensen zijn die het moeilijk hebben gehad en ergens hun verhaal kwijt willen.
Sterke punten
Client staat centraal
Zwakke punten
Rooster
Geen vertrouwingspersoon
Salaris
Descriminatie
Zorgverlening
Mijn ervaringen met buurtzorg zijn louter positief! Na 18 jaar bij een andere zorgaanbieder gewerkt te hebben overgestapt naar de buurtzorg. Inmiddels ruim 4 jaar werkzaam.Goed salaris, arbeidsvoorwaarden. Leuke clienten(soms al 10 jaar in zorg) Kortom al die negativiteit is misplaatst. Gemiddeld is ons cijfer een 9,2 voor de geleverde zorg door onze clienten. Zegt genoeg lijkt me. Genoeg tijd voor onze clienten. Interne scholing met toetsen..... en bevoegd en bekwaam.Met natuurlijk een diploma. Seminars volgen alles klopt gewoon. Leuk team met kundige collega's.Makkelijk om te mopperen op internet....
Sterke punten
Zelfsturend, genoeg tijd voor clienten. Genoeg mogelijkheden voor scholing.
Zwakke punten
Weinig mogelijkheden om uitzendkracht in te zetten.
Pas op voor deze organisatie
Met ruim 15.000 medewerkers is er geen Ondernemingsraad om voor de belangen van werknemers op te komen. Ze betalen volgens de VVT CAO niet de reistijd tussen cliënten wat als werktijd moet worden uitbetaald. Er is geen vertrouwenspersoon.. let op! Dat is dezelfde als de HR coach die managers van informatie voorziet. Ze overtreden de AVG door standaard je ziek te melden bij het UWV voor de no risk polis. Let op! Daar moet je als werknemer toestemming voor geven en een formulier voor invullen. En ze mogen het pas vragen na twee maanden dienstverband. Ze keuren ziekmeldingen niet goed wat de Arno arts bepaalt. Het lijkt haast een secte. De collega met de grootste mond heeft het voor het zeggen in de zelfsturende teams. Niveau van communicatie is armoedig
Wel werken niet het aantal uren uitbetaald krijgen
Slecht, en dan wel het uitbetalen. Niet het aantal uren uitbetaald krijgen die je wel gewerkt hebt. En of je dan nog even het start tijd en eind tijd zorg wil doorgeven van je inwerk periode!! Niet normaal. Geld in eigen zakken steken noemen we dat. Dat was Buurtzorg 1x en nooit weer. Ben 25 jaar verzorgende maar dit nog nooit mee gemaakt.
Sterke punten
?
Zwakke punten
Geld in eigen zakken steken.
zelfsturende teams zonder kennis wat dat betekent.
Inene stopt de zorg, de manager heeft besloten dat alle afspraken gemaakt, buiten de zorg vallen. Dus red je maar met een douchestoel.
Wij zijn verbijsterd achtergelaten.
Nadat we zeker 4 intakes hebben gehad, want zelfsturend houdt in dat iedereen gaat bepalen hoe het moet worden geregeld bij je. Afspraken tellen niet. Want dat gaan we iedereen weer opnieuw bepalen. En dus uiteindelijk de manager begrenst dat. En stopt de zorg ineens. We hebben al 3 jaar geen zorg gehad, na een levensgevaarlijke hartoperatie, beroerte, nu dan een zware buikoperatie. Maar, de manager weet het beter, dit is geen hulp voor jullie, wie wel? Geen idee. We zijn gewoon hardwerkende Nederlanders geweest die bergen belasting hebben betaald, dus ja, die komen niet voor hulp in aanmerking.
Ik ben nog nooit zo in de 'zeik gezet"als door deze mensen, meerdere keren, Veelerveen, is de locatie waar wij door zijn getroffen.
Sterke punten
De nieuwkomer, die nog niet door de zieke cultuur die er heerst zijn besmet.
Zwakke punten
Zelfsturend houdt niet in dat iedereen ter plekke weer een intake gaat doen, dat je niet hoeft te lezen wat de rapportage vertelt, en dat je je niet aan afspraken hoeft te houden. En als je daarop aangesproken wordt zet je ze gewoon uit zorg.
Betrokken
Ongelofelijk hoe betrokken deze mensen zijn! En de inzet die ze hebben. Een gave
Fijne ervaring
Het team dat mij helpt is begripvol, vriendelijk en alert. Ze lijken de tijd te hebben voor mij, ze houden in de gaten hoe het met mij gaat, vragen naar mijn welzijn en zijn ook ok als ik er niets over wil delen. Ik zie in de rapportages de belangrijke punten terug. Hoewel ik ook zie dat de één beter rapporteert dan de ander, af en toe mis ik iets in de rapportage wat ik wel verteld heb, maar tot nu toe waren dat geen zeer belangrijke zaken en ik kan nog prima zelf regie voeren dus in principe niet nodig. Prima ervaring tot nu toe.
Sterke punten
Flexibel, lijken tijd te hebben, geïnteresseerd, begripvol
Zwakke punten
Ik heb de indruk dat er binnen het team veel gevraagd word van elkaar... ieder is altijd paraat om gebeld te worden voor extra werk en ik vraag me af of dit niet en te grote wissel gaat trekken op de medewerkers, 1 medewerker stopt ook om die reden. Ze zijn heel toegewijd, maar burn out ligt wel op de loer. Mede wellicht door een personeelstekort info de zorg???
Slecht
Ik kan mezelf nog insoppen en afspoelen echter mijn haren wassen lukt niet meer. Dat laatste stukje zelfredzaamheid zorgt er nu voor dat ze niet meer komen om te helpen met haren wassen. Dat probleem mag ik helemaal zelf oplossen. Dit was niet IN OVERLEG MET DE CLIENT maar een MEDEDELING !! Inmiddels 3 jaar zorg van Buurtzorg echter evaluaties heb ik nooit mee mogen maken.
Er wordt aangedragen dat de medewerkers in de keuken / woonkamer zitten. Dat is toch te belachelijk voor woorden. Hoe kun je van daar uit in vredesnaam bepalen of je client hulp nodig heeft ?
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
De zorg
Ondanks een PTZ-verklaring geweigerd 12,5 uur zorg te verlenen
Met verbazing, verschrikking , emotie en afschuw 2 weken geleden naar het programma Pointer gekeken waar lduidelijk werd dat de thuiszorg wel de uren schrijft maar niet de nodige zorg verleend. Mijn man had een PTZ verklaring en Buurtzorg in Bunnik weigerde die zorg te verlenen. Ze wilden 3 keer per dag komen kijken en verder niets tot ik nog amper kon lopen en helse pijnen in mijn rechterbeen had. Toen moesten ze wel en ik kreeg 5 nachten per week hulp. Ze bleven zeuren of mijn kinderen de mantelzorg niet konden doen en maar ontslag of verlof moesten nemen. Ik vermoed dat het gelvgeld van de verzekering voor de PTZ-zorg wel betaald is aan Buurtzorg en Buurtzorg zich zo verrijkt aan de patiënten over de rug van de patiënt en de mantelzorger. Dus er werken bij Buurtzorg keiharde en genadeloze verpleegkundigen , die niets hebben met de patiënten, maar er enkel werken voor het salaris en zich voor het karretje van Buurtzorg Nederland laten spannen om zo min mogelijk zorg te verlenen om zoveel mogelijk te declareren, zodat Buurtzorg Nederland zich in snel tempo kan verrijken. Ik noem dit mee helpen aan frauderen.Nog steeds heb ik enigszins last van mijn been en heb ik moeite met hoe de verpleegkundigen van Buurtzorg mij en mijn man behandeld hebben. Hij is vorig jaar 5 aug.overleden. Ik als vrouw van toen 74 jaar oud , moest hem dag en nacht verplegen.
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Harteloze en keiharde verpleegkundigen, enkel werken voor het geld
Ondanks een PTZ-verklaring geweigerd 12,5 uur zorg te verlenen
Met verbazing, verschrikking , emotie en afschuw 2 weken geleden naar het programma Pointer gekeken waar lduidelijk werd dat de thuiszorg wel de uren schrijft maar niet de nodige zorg verleend. Mijn man had een PTZ verklaring en Buurtzorg in Bunnik weigerde die zorg te verlenen. Ze wilden 3 keer per dag komen kijken en verder niets tot ik nog amper kon lopen en helse pijnen in mijn rechterbeen had. Toen moesten ze wel en ik kreeg 5 nachten per week hulp. Ze bleven zeuren of mijn kinderen de mantelzorg niet konden doen en maar ontslag of verlof moesten nemen. Ik vermoed dat het gelvgeld van de verzekering voor de PTZ-zorg wel betaald is aan Buurtzorg en Buurtzorg zich zo verrijkt aan de patiënten over de rug van de patiënt en de mantelzorger. Dus er werken bij Buurtzorg keiharde en genadeloze verpleegkundigen , die niets hebben met de patiënten, maar er enkel werken voor het salaris en zich voor het karretje van Buurtzorg Nederland laten spannen om zo min mogelijk zorg te verlenen om zoveel mogelijk te declareren, zodat Buurtzorg Nederland zich in snel tempo kan verrijken. Ik noem dit mee helpen aan frauderen.Nog steeds heb ik enigszins last van mijn been en heb ik moeite met hoe de verpleegkundigen van Buurtzorg mij en mijn man behandeld hebben. Hij is vorig jaar 5 aug.overleden. Ik als vrouw van toen 74 jaar oud , moest hem dag en nacht verplegen.
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Harteloze en keiharde verpleegkundigen, enkel werken voor het geld
'We weten dat u een ziekte heeft'
Zorg conform Buurtzorg: Goede zorg thuis vraagt een professionele en toegewijde belangstelling voor de persoonlijke situatie van de cliënt.
Als je niet weet welke progressieve aandoening de client heeft en wat de invloed hiervan is op de persoonlijke situatie van de client kun je geen goede zorg thuis leveren. Zorgverleners zitten tijdens mijn zorg te rapporteren echter rapportage over mij ontbreekt volledig. Zelfs huisartsen- en specialistenbezoek wordt niet gerapporteerd. Hoe mijn leven eruit ziet wordt niet naar gevraagd. Ze weten enkel dat ik een ziekte heb. Na 2,5 jaar ben ik nog altijd een nummer met een ziekte.
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Totaal geen belangstelling voor de persoonlijke situatie en aandoening van de cliënt.
Reden om niets te vragen: 'u bent jong'. Tja .... ?!?
Buurtzorg organisatie die geen zelfreflectie kent
Buurtzorg schendt met zeer grote regelmaat privacy van cliënten, niet alleen door over aan cliënten te praten met andere cliënten (schending beroepsgeheim), maar ook door mensen die geen behandelrelatie met de cliënt hebben en daarmee dus een schending van de privacy (AVG).
Buurtzorg laat cliënten toestemmingsverklaringen teken voor gebruik van software/apps zonder dat ze weten wat de gevolgen zijn voor de cliënt van wie de data wordt opgeslagen.
Buurtzorg zorgt voor interne scholing, maar er wordt geen kennistoets afgenomen over de lesstof. Dus ook "ik lees het thuis wel" is voor heb voldoende.
Buurtzorg medewerkers voeren handelingen uit waarvoor zij niet bekwaam zijn.
Buurtzorg hanteert niet het standaard principe ANNA (altijd nagaan nooit aannemen), ze doen eerst maar wat zonder vooraf na te gaan of dat of (jurisch gezien) mag.
Buurtzorg slaat privacy gevoelige informatie op via Google drive en Google analyseert alle data die met haar software gebruikt worden.
Buurtzorg heeft infectiepreventie beleid onder toezicht van een deskundige infectiepreventie.
Buurtzorg voert geen functioneringsgesprekken en geen anoniem klanttevredenheidsonderzoek.
Buurtzorg overtreedt structureel de Arbeidstijdenwet.
Buurtzorg kent geen enkele vorm van zelfreflectie.
Buurtzorg wil alleen de leuke zorg en al het andere schuiven ze het liefst door of zoeken een andere manier van zo'n cliënt af te komen..
Buurtzorg zorgt dat ouders van medewerkers met voorrang in zorg worden genomen.
Buurtzorg Nederland (hoofdkantoor) pleegt na het indienen van een klacht geen wederhoor bij de klager. Men is dus niet uit op waarheidsvinding, maar geeft eigen medewerkers bij voorbaat altijd gelijk.
Sterke punten
Flexibel
Zwakke punten
Slecht omgaan met privacy.
Slecht in communicatie.
Slecht in omgaan met kritiek.
Willen alleen leuke zorg.
Laten medewerkers die niet bekwaam zijn voor bepaalde handelingen de handelingen gewoon uitvoeren.
Wonen scholing bij zonder dat achter de opgedane kennis getoetst wordt.
Willen alleen zorg met een einddatum (levend of dood).
Hebben geen deskundige infectiepreventie t.b.v. multiresistente organismen (MRSA, BRMO, VRE)
Buurtzorg organisatie die geen zelfreflectie kent
Buurtzorg schendt met zeer grote regelmaat privacy van cliënten, niet alleen door over aan cliënten te praten met andere cliënten (schending beroepsgeheim), maar ook door mensen die geen behandelrelatie met de cliënt hebben en daarmee dus een schending van de privacy (AVG).
Buurtzorg laat cliënten toestemmingsverklaringen teken voor gebruik van software/apps zonder dat ze weten wat de gevolgen zijn voor de cliënt van wie de data wordt opgeslagen.
Buurtzorg zorgt voor interne scholing, maar er wordt geen kennistoets afgenomen over de lesstof. Dus ook "ik lees het thuis wel" is voor heb voldoende.
Buurtzorg medewerkers voeren handelingen uit waarvoor zij niet bekwaam zijn.
Buurtzorg hanteert niet het standaard principe ANNA (altijd nagaan nooit aannemen), ze doen eerst maar wat zonder vooraf na te gaan of dat of (jurisch gezien) mag.
Buurtzorg slaat privacy gevoelige informatie op via Google drive en Google analyseert alle data die met haar software gebruikt worden.
Buurtzorg heeft infectiepreventie beleid onder toezicht van een deskundige infectiepreventie.
Buurtzorg voert geen functioneringsgesprekken en geen anoniem klanttevredenheidsonderzoek.
Buurtzorg overtreedt structureel de Arbeidstijdenwet.
Buurtzorg kent geen enkele vorm van zelfreflectie.
Buurtzorg wil alleen de leuke zorg en al het andere schuiven ze het liefst door of zoeken een andere manier van zo'n cliënt af te komen..
Buurtzorg zorgt dat ouders van medewerkers met voorrang in zorg worden genomen.
Buurtzorg Nederland (hoofdkantoor) pleegt na het indienen van een klacht geen wederhoor bij de klager. Men is dus niet uit op waarheidsvinding, maar geeft eigen medewerkers bij voorbaat altijd gelijk.
Sterke punten
Flexibel
Zwakke punten
Slecht omgaan met privacy.
Slecht in communicatie.
Slecht in omgaan met kritiek.
Willen alleen leuke zorg.
Laten medewerkers die niet bekwaam zijn voor bepaalde handelingen de handelingen gewoon uitvoeren.
Wonen scholing bij zonder dat achter de opgedane kennis getoetst wordt.
Willen alleen zorg met een einddatum (levend of dood).
Hebben geen deskundige infectiepreventie t.b.v. multiresistente organismen (MRSA, BRMO, VRE)
Buurtzorg organisatie die geen zelfreflectie kent
Buurtzorg schendt met zeer grote regelmaat privacy van cliënten, niet alleen door over aan cliënten te praten met andere cliënten (schending beroepsgeheim), maar ook door mensen die geen behandelrelatie met de cliënt hebben en daarmee dus een schending van de privacy (AVG).
Buurtzorg laat cliënten toestemmingsverklaringen teken voor gebruik van software/apps zonder dat ze weten wat de gevolgen zijn voor de cliënt van wie de data wordt opgeslagen.
Buurtzorg zorgt voor interne scholing, maar er wordt geen kennistoets afgenomen over de lesstof. Dus ook "ik lees het thuis wel" is voor heb voldoende.
Buurtzorg medewerkers voeren handelingen uit waarvoor zij niet bekwaam zijn.
Buurtzorg hanteert niet het standaard principe ANNA (altijd nagaan nooit aannemen), ze doen eerst maar wat zonder vooraf na te gaan of dat of (jurisch gezien) mag.
Buurtzorg slaat privacy gevoelige informatie op via Google drive en Google analyseert alle data die met haar software gebruikt worden.
Buurtzorg heeft infectiepreventie beleid onder toezicht van een deskundige infectiepreventie.
Buurtzorg voert geen functioneringsgesprekken en geen anoniem klanttevredenheidsonderzoek.
Buurtzorg overtreedt structureel de Arbeidstijdenwet.
Buurtzorg kent geen enkele vorm van zelfreflectie.
Buurtzorg wil alleen de leuke zorg en al het andere schuiven ze het liefst door of zoeken een andere manier van zo'n cliënt af te komen..
Buurtzorg zorgt dat ouders van medewerkers met voorrang in zorg worden genomen.
Buurtzorg Nederland (hoofdkantoor) pleegt na het indienen van een klacht geen wederhoor bij de klager. Men is dus niet uit op waarheidsvinding, maar geeft eigen medewerkers bij voorbaat altijd gelijk.
Sterke punten
Flexibel
Zwakke punten
Slecht omgaan met privacy.
Slecht in communicatie.
Slecht in omgaan met kritiek.
Willen alleen leuke zorg.
Laten medewerkers die niet bekwaam zijn voor bepaalde handelingen de handelingen gewoon uitvoeren.
Wonen scholing bij zonder dat achter de opgedane kennis getoetst wordt.
Willen alleen zorg met een einddatum (levend of dood).
Hebben geen deskundige infectiepreventie t.b.v. multiresistente organismen (MRSA, BRMO, VRE)